Filmjölksbröd med morötter

Här är receptet på brödet jag skrev om innan. Jag gillar när det är hårt och knaprigt på utsidan men det är en smaksak. Vill man inte ha det så är det bara att låta brödet stå inne i ugnen en lite kortare tid.


För detta enkla mästerverk behöver du:
  • 5 dl filmjölk
  • 1/2 dl honung eller sirap
  • 8-9 dl valfritt mjöl (jag tog 4 dl grahamsmjöl, 4 dl vetemjöl och 1 dl havregryn)
  • Valfri mängd frön och hackade nötter (jag gillar det så jag jag brukar ösa på ordentligt)
  • 2 stora rivna morötter
  • Valfri mängd russin
  • 2 tsk salt
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • Kanel (eller någon annan krydda, kanske brödkryddor)
Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Blanda sedan ihop alla ingredienser väl. (Även om det står i alla recept och mattidningar att man ska göra allt i en viss ordning tycker jag att när det gäller filmjölksbröd inte spelar någon som helst roll vilket du häller i först).

Ta fram en brödform, lägg i ett bakplåtspapper och tyck i degen. Ställ in i ugnen och låt stå ca 1 timme. Det kan behöva mer eller mindre tid. Du får testa dig fram genom att sticka en baksticka i brödet och se att den inte är allt för kladdig.


Kommentarer
Postat av: Eleonore

Det där brödet lät jättegott! Borde börja baka eget bröd, är så gott och mycket billigare :)

ÅH så spännande! Det kommer gå så bra att flytta upp :D

2011-01-29 @ 18:06:48
URL: http://fikamed.blogg.se/
Postat av: Cim

Åh det brödet gör jag också jämt! Fast just nu brukar jag ha i blåbärsfil och blåbär i! Eller valnötter men det är så himla dyrt hehe. Jag gillar när det är nästan kladdigt i mitten, åh mums!



Att sälja känns okej, just det här med att prata med folk på telefon har jag kommit över, men det är lite knepigt när man inte kan produkten riktigt, finns så vansinnigt mycket försäkringar, rabatter, tillägg, villkor och avtal! Men det kommer nog :)

Stora kramar!

2011-01-29 @ 19:02:47
URL: http://daysofcimo.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bakom denna bloggen sitter en finurlig och kreativ tjej. Här kommer ni att få ta del av allt från recept och fotografier till second hand fynd. Jag säljer även mina handgjorda smycken på min hemsida www.stralande.se. Kika gärna in där.

  • RSS 2.0