Söndagsbak


Söndagar är bra dagar för att baka tycker jag. Här är ett finfint recept.

För två bröd behöver du följande:

  • 50 g jäst
  • 5 dl fingervarm mjölk
  • 2 msk honung
  • 3 msk olja
  • 1 dryg tsk salt
  • En näve russin
  • En näve mandel
  • Lite kryddor (för att få lite julkänsla tog jag ca 1 krm kanel, 1/2 krm mald nejlika, 1/2 krm kryddpeppar)
  • Ca 7-8 dl vetemjöl
  • 5 dl grahamsmjöl
Plus en ugn, en bunke och lite mått.


























Blanda i olja, honung, kryddor, salt, russin och mandlar.

 

 

Blanda sedan i mjölet. Ta lite i taget och prova dig fram. Degen ska inte vara för kladdig men absolut inte torr heller.

 

 

Använd gärna elvisp när du blandar ihop degen, det går snabbare.. Degen mår nämligen bäst om man gullar lite med den och knådar/vispar den ungefär 5 minuter. Strö sedan över lite mjöl och låt jäsa ca 30-45 minuter.

 

Värm under tiden ugnen till 225 grader. Efter första jäsomgången bakar du ut degen till två limpor à valfri form. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla bröden med lite vatten och sätt in dem i ugnen. Sänk värmen direkt till 200 grader och nu kommer det luriga. Tiden! Jo i min ugn blev bröden perfa efter 18 minuter. Men du får helt enkelt hålla lite koll. När du tycker att de ser färdiga ut - ta ut dem och knacka på dem undertill. Låter dem ihåliga? Ja då är dem klara!

Låt svalna under bakduk innan du hugger in :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Bakom denna bloggen sitter en finurlig och kreativ tjej. Här kommer ni att få ta del av allt från recept och fotografier till second hand fynd. Jag säljer även mina handgjorda smycken på min hemsida www.stralande.se. Kika gärna in där.

  • RSS 2.0